فروشگاه سایت

آموزش روش های تجارت الکترونیک | روزانه درآمد کسب کنید

داستان درخت گیلاس (روش بازاریابی)


درخت گیلاس مشتری خود را پیدا کنید.! شاید این جمله معنای خاصی نداشته باشد اما با داستان کوتاهی که در ادامه به آن می پردازیم، یکی از روش های موفقیت در فروش محصول به مشتری را می آموزیم و به این نکته پی میبریم که هرچیزی دارای قدرتی برای استفاده صحیح در بازاریابی هست حتی یک جمله ساده.

مردی خانه ای برای فروش داشت، خانه او زیاد خوب نبود و این مورد فروش آن را مشکل ساز می کرد، در حیاط خانه یک درخت گیلاس وجود داشت. وقتی مشتری برای خرید خانه آمد، توجه همسرش به درخت گیلاس جلب شد. به همسرش گفت وقتی بچه بودم در حیاط ما یک درخت گیلاس وجود داشت، پر از شکوفه و من آن را بسیار دوست داشتم!

فروشنده با تیز بینی تمام این مطلب را در ذهن خود ضبط کرد. وقتی خریدار از هر قسمت خانه ایراد می گرفت! فروشنده به این توضیح که مثلا در این طبقه می توان درخت گیلاس را دید اشاره می کرد، و عملا با این تکنیک تمام ایراد ها را با کشاندن ذهن مشتری به سمت درخت گیلاس از نظر پنهان کرده بود. سرانجام همین موضوع باعث فروش شد.

در محصول و خدمات شما نیز "درخت گیلاس پر از شکوفه ای" وجود دارد، آن را کشف کنید و با رعایت اصل حسن نیت و صداقت بر آن تمرکز کنید. هر ایراد به محصول خود را با اشاره به "درخت گیلاس پر شکوفه اش" برطرف کنید. مشتری باید قانع شود که با در نظر گرفتن تمام جوانب، آنچه که شما ارائه کرده اید، چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ قیمت، خیلی بهتر از محصول یا خدمات رقبای شما است.

در اینجا یک قاعده کلی برای موفقیت در فروش وجود دارد :

"روی هرچیز حساب کنید"

هر آنچه که در زمان فروش انجام می دهید، می تواند به نفع یا ضرر شما باشد. می تواند شما را در رسیدن به فروش نهایی کمک کند یا باعث عدم موفقیتتان شود. همچنین می تواند باعث افزایش اعتماد سازی یا کاهش آن شود بنابراین روی هرچیزی حساب کنید.

گاهی اوقات هم افرادی مختلفی به این روش "درخت گیلاس" ایراداتی را وارد میکنند که می گویند پوشاندن ضعف کار و اشتباهات به این شیوه روشی برای کلاهبرداری نیز محسوب می شود. در پاسخ باید گفت شیوه روایت داستان گاهی اوقات موجب چنین برداشت اشتباهی می شود اما دلیلی بر پوشش ضعف در محصول نیست، بلکه این مورد می تواند دیدن یک ویژگی خاص به نسبت سایر ویژگی های عادی در محصول شما بیان شود که مشتری جلب آن شده است.

بدین جهت که اگر محصول شما در مقابل سایر رقبا از ویژگی های برابری بهره می برد و نکته شاخصی در آن وجود ندارد، شما برای جلب مشتری و فروش محصول خود می توانید از مدل ذهنی مشترییتان استفاده کنید و از این طریق رضایت مشتری را در خرید این محصول از جانب خود جلب کنید.

  • ۰ مفید بود
  • ۰ دیدگاه ها
    • يكشنبه ۳۱ تیر ۹۷
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی