فروشگاه سایت

آموزش روش های تجارت الکترونیک | روزانه درآمد کسب کنید

بازارشکنی (دامپینگ)


بازارشکنی یا پدیده ای به اسم دامپینگ، یکی از موضوعات مورد بحث در خصوص قیمت گذاری در سطح جهان است.

در قانون مقررات بازارشکنی 1979 گات، بازارشکنی را فروش محصولات وارداتی با قیمتی کمتر از بازار داخلی یا کشور مادر تعریف کرده است. علاوه بر این بسیاری از کشور ها، روش های خاص خود را برای حفاظت از شرکت های ملی در برابر بازار شکنی دارند.

مسئله دامپینگ در حیطه تجارت الکترونیک و کسب و کار های اینترنتی هم بیش از هرچیز دیگر به چشم میخورد بخصوص با توجه به اینکه در کسب و کار های اینترنتی قوانین ساده تری نسبت به تجارت های شرکتی و سازمانی وجود دارد. این مسئله باعث می شود که عمل بازارشکنی یا دامپینگ حتی به مقیاس های ریز تری در حد فرد نیز برسد.

اما به طور دقیق تر و علمی دامپینگ چیست؟
دامپینگ (Dumping) به فروش کالا با قیمتی کمتر از هزینه تولید اطلاع می گردد. معمولا شرکت هایی که مازاد تولید دارند، این مازاد را در کشور های خارجی با قیمتی به فروش می رسانند که فقط جوابگوی هزینه های مستقیم باشد. هدف از دامپینگ فروش مازاد و حذف رقبا در بازار خارجی می باشد.

هرچند این مسئله در تجارت الکترونیک می تواند به بازار اینترنتی داخل کشور و خارج از کشور تقسیم شود اما باز هم این تناسب خرد تر شده و به مقیاس فرد به فرد یا شرکت به شرکت رسیده است. به صورتی که هر سایت و فروشگاه اینترنتی و یا هر فرد مشغول به خدمات دهی از طریق وب سایت، با دیگری یک رابط تجاری خارجی محسوب می شوند و این عمل باعث شده بازارشکنی در فضای داخلی اینترنت بشدت به چشم بیاید.
دامپینگ به نفع خریداران است، چون کالا را با قیمت ارزانتری خریداری می کنند، اما دیدگاه رقبا به مسئله دامپینگ حالتی خصمانه دارد که بازار را مورد تهاجم جدی قرار می دهد.

البته در این بین شرکت هایی که در بازار های جهانی هستند و با اتهام بازارشکنی مواجه اند، راهکار های متعددی را برای اجتناب از قوانین مربوطه توسعه داده اند، یکی از روش ها، تمایز کردن محصول صادر شده از محصولات بازار است.


روش های مقابله با بازارشکنی (ضد دامپینگ)


قوانین ضد دامپینگ که بیشتر دولت ها از آن به عنوان عملکرد متمایز دامپینگ استفاده می کنند، در قیمت گذاری های جهان نقش موثری دارد.
توجیح تجارت :  از تجارت کالاهای کم ارزش به کالاهای دارای ارزش بالا تغییر جهت دهید.

افزایش خدمات: صادرکنندگان می توانند تولیداتشان را با افزایش خدمات حمایتی و پس از فروش بهتر بفروشند.

توزیع و ارتباطات : ایجاد کانال ارتباطی با رقبای داخلی – ورود به توافقات مشارکتی با آنها

  • ۰ مفید بود
  • ۰ دیدگاه ها
    • چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی